Suomalaista hyvinvointia metsästä – metsän asukkaille metsän herkkuja

Processed with VSCO with f2 preset

Miten brändätään suomalainen metsä? Puhdas luonto, raikkaat järvet ja metsien antimet ovat suomalaisille itsestäänselvyys. Muiden olisi aika tietää aarteistamme ja meidän oppia arvostamaan lähellä olevia metsän herkkuja!

Oletteko käyneet hetkeen hyvinvointi- ja terveysalan kaupoissa tai lukeneet wellness-blogeja? Silloin olette varmasti törmänneet goji- ja mulperimarjaan, Maca-jauheeseen ja MSM:ään. Ja kenties myös spirulinaan ja guaranaan. Ja ehkäpä myös kookosmaitoon ja perulaisiin cacao-nibseihin?

Kadehdin sitä, miten jotkut maat ovat osanneet brändätä omat raaka-aineensa!

Ei siinä muuten mitään, mutta suomalaiset metsämme ja takapihamme pursuavat maailman puhtaimpia ja erittäin ravintorikkaita marjoja. Niiden on erilaisissa tutkimuksissa todettu sisältävän mm. antioksidantteja ja helpottavan kehon tulehdustilaa. Ne ovat myös vähäkalorisia ja vähäsokerisia, erityisesti suhteutettuna ravintopitoisuuteensa. Miksi suomalaiset marjat eivät paistattele hyllyillä ja blogeissa? Meidänhän pitäisi viedä marjojamme muihin maihin, eikä päinvastoin.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä itse marjametsässä. Kaikkia sellainen ei myöskään innosta. Se on täysin ok. Silti meidän jokaisen kannattaisi valita kotimaiset marjat ruokavalioomme, ihan joka päivä. Sillä suomalaiset supermarjamme ihan oikeasti tekevät päivistä parempia. Vatsa toimii paremmin, ne lisäävät vastustuskykyä, eivätkä heilauta verensokeria. Lisäksi kotimaisten marjojen logistiikka kuormittaa ympäristöä vähemmän kuin ulkomailta lennätetyt marjat, jauheet ja hedelmät. Maa- ja metsätalousministeriökin kiteyttää: ”Suomessa on puhdas maaperä, ilma ja laadukkaat vesivarat. Suomalaisen elintarvikeketjun hygienia on maailman kärkiluokkaa.” Ja kun marjat poimitaan pääsääntöisesti luonnonvaraisista metsistä, eivät ne altistu lannoitteille eikä torjunta-aineille.

Harmittelimme tätä ongelmaa eräänä päivänä ollessamme kävelyllä. Halusimme brändätä kotimaiset supermarjat. Siinä kävellessä muotoutui sitten idea kotimaisiin marjoihin keskittyvästä välipalabaarista. Välipalat olisi helposti mukaan otettavia, vähäkalorisia ja tietysti herkullisia. Kaikissa välipaloissa maistuisi kotimaiset marjat eikä missään olisi lisättyä sokeria tai lisäaineita. Näistä ajatuksista rakentui reilussa puolessa vuodessa Bär Bar.

Terveellisyys on parhaimmillaan luonnollista, helppoa ja maukasta eikä sitä tarvitse ottaa liian vakavasti. Meille se tarkoitti, että smoothiemme, raakapuuromme ja Bär Bowlimme (suomalaisversiomme Amerikan Acai Bowlista) pääraaka-aineena on aina suomalaiset marjat eikä niihin lisätä sokeria tai muita lisäaineita.

Bär Baria kantaa halu tuoda suomalaiset marjat konstailematta ja kätevästi niin suomalaisten, kuin joku päivä myös ulkomaalaisten, arkeen. Halusimme rakentaa iloisen konseptin, jonka hyväntuulisuus tarttuu myös asiakkaisiimme.

Toivottavasti pystymme omalta osaltamme vaikuttamaan siihen, että yhä useampi saa päivittäin helposti herkullisen annoksen suomalaisia supermarjoja ja hyvää oloa. Ja, että kohta suomalaisia marjoja ostetaan ulkomaisissa terveysliikkeissä, eikä päinvastoin.

Life is better with berries.

 

Jasmiina Ojala

Bärbarista ja Bär Barin toinen perustaja

 

Lisäluettavaa

https://www.researchgate.net/publication/267703601_Tutkimustietoa_marjojen_terveellisyydesta_ja_terveysvaikutuksista

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *