Messututkimukset

Suomen Asuntomessut teettää tutkimuksen kunkin messutapahtuman messuvieraiden ja näytteilleasettajien näkemyksistä messujen onnistumisesta. Samalla tutkitaan yleisön viihtyvyyteen ja messukäyntiin liittyviä toimia ja muutoksia. Tutkimusten tavoitteena on antaa palautetta messujärjestäjille ja osallistujille messujen kehittämistä varten.

Asuntomessut ja loma-asuntomessut ovat tärkeä keino esitellä asumisen näkymiä. Suomen Asuntomessujen toimintaan kuuluu oleellisesti yleishyödyllisyyden periaatteita noudattaen myös asumisen tutkimustoiminnan edistäminen ja tiedonvälittäminen kuluttajille.

Asuntomessujen tutkimuksista poimittua:

  • Kuopion messuvieraista noin 40 prosenttia piti messuja mielenkiintoisena ajanvietteenä.
  • Messukohteiden lisäksi myös näyttelyhallit kiinnostivat kävijöitä. Rakentajahallissa kävi 64 prosenttia ja sisustushallissa 76 prosenttia kävijätutkimukseen vastanneista.
  • Asuntomessuilla Kuopiossa käyneistä perheistä 78 %:lla oli jokin aikomus rakentaa/remontoida.

Loma-asuntomessujen tutkimuksista poimittua:

  • Porin loma-asuntomessujen kävijät olivat tyypillisesti yli 45-vuotiaita.
    Messukävijöillä oli aikomus rakentaa tai remontoida loma-asuntoa seuraavan vuoden aikana noin 200 miljoonalla eurolla.
  • messukävijät ovat uskollisia, sillä keskimäärin jokainen on käynyt jollain aiemmalla messulla viiden edellisvuoden aikana.

Tutkimukset PDF-tiedostoina:

Oulu-messututkimus-2005

Espoo-messututkimus-2006

Hameenlinna-messututkimus-2007

Vaasa-messututkimus-2008

Valkeakoski-messututkimus-2009

Kuopio-messututkimus-2010

Kokkola_messututkimus_2011

Tampere_messututkimus_2012

Hyvinkaa_kavijatutkimus_2013

Jyväskylä_messututkimus_2014

Vantaa_messututkimus_2015

Seinäjoki messututkimus 2016

Loma-asuntomessujen tutkimukset:

Parainen-messututkimus-2005

Koli-messututkimus-2006

Pori-messututkimus-2008

Mantyharju-messututkimus-2011

Lappenranta_messututkimus_2012

Kalajoki_messututkimus_2014