Kotona treenaaminen on suositumpaa kuin koskaan: ”Lyhytkin harjoitus voi olla tehokas”

Joogan voi aloittaa helposti vaikka omasta olohuoneesta. Kun harjoitukset tulevat ensin ohjaajan avulla tutuiksi, voi oman joogapaikan luoda minne tahansa.

Teknologian avulla kotiin voi saada jo pankkineuvojan, ruokaostokset ja lääkärin. Lähisalillekaan ei tarvitse matkata saadakseen kunnon hien pintaan.

Hyvinvoinnista huolehtiminen on tänä päivänä kenties helpompaa kuin koskaan. Kiireisin ottaa kaiken irti vartin tehotreenistä ja älypuhelimessa mukana kulkevat treenitunnit voi laittaa pyörimään missä vain ajasta paikasta riippumatta.

Yksi treenaamisen kotona mahdollistava sovellus on suomalainen Yogaia. Yogaia-sovelluksen tuntivalikoimasta löytyy muun muassa joogaa, kehonhuoltoa, pakaratreeniä ja rauhallista venyttelyä. Löytyy joukosta myös mindfulnessia ja kesäkuntoon avittavia lihaskuntotreenejäkin.

Erityisesti kotona joogaaminen on noussut suosituksi harrastukseksi myös Suomessa. Lajin monipuolisuus on aivan toista kuin vielä parikymmentä vuotta sitten.

– Suomessa joogaharrastus voi hyvin, ja meillä on todella hyviä ohjaajia, sanoo Yogaian vastaava joogaohjaaja Katja Wickström.

Löytyykö kodistasi Suomen kaunein kotijoogastudio?

Suomen Asuntomessut haastaa Instagramissa lataamaan kuvan omasta kotijoogastudiosta hashtagilla #kotijooga2017. Palkintona parhaista kuvista jaetaan kesän ajan viikoittain messulippuja ja vuoden joogat Yogaia-nettijoogapalvelussa. Kilpailu alkaa 1. kesäkuuta.

Mikkelissä tutustutaan kesällä kotijoogaamiseen

Mikkelin asuntomessuilla tutustutaan kotona harrastamiseen heinäkuisella teemaviikolla. Energisoiva joogavartti -tempauksen myötä 26. heinäkuuta Mikkelin messuvieraita innostetaan kokeilemaan joogaa Yogaian Katja Wickströmin vetämänä. Joogahetkeen ei tarvita mattoa, vaan kaikki liikkeet tehdään seisten.

Kokeile joogaa ilmaiseksi

Yogaia-sovelluksessa pääsee kokeilemaan nettijoogatuntia ilmaiseksi yhteistyössä Suomen Asuntomessujen kanssa. Tunti on katsottavissa täältä.

Wickström vakuuttaa, että jooga soveltuu kaikenlaisille liikkujille. Jooga on monipuolinen harjoitus sekä keholle että mielelle, mutta juuri itselle sopivin muoto löytyy vain kokeilemalla.

– Nykyään jooga kaipaa usein rinnalleen jotain muutakin, koska moni meistä istuu niin paljon. Joogaamalla voi pitää itsensä todella hyvässä kunnossa, mutta keskivartalo on usein heikko istumisen johdosta. Ei siis olisi yhtään huono, jos kerran viikossa tekisi päälle kunnon keskivartalotreenin.

– Harvalla kuitenkaan on mahdollisuutta lähteä ryhmäliikuntatunnille kolmena kertana viikossa. Ihmisten ajatuksissa onkin tapahtunut muutos: ei tarvitse tehdä aina puolentoista tunnin harjoitusta, vaan lyhytkin harjoitus voi olla tehokas.

Wickström kehottaa liikkumaan siten, mikä tuntuu juuri itselle hyvältä, mutta haastamaan kehoaan myös säännöllisesti.

Kotijoogaaja satsaa hyvään mattoon

Kotona harjoitteluun ei vaadita kuin hyvä matto, johon Wickström suosittelee aloittelijaakin panostamaan. Hyvä matto on jämäkkä, eikä veny – tällöin harjoittelu on turvallista ja mukavaa. Halpa matto voi olla liukas, venyvä ja herkästi murentuva. Pehmeämpi matto puolestaan haastaa harjoittelijan tasapainon.

– Minun joogastudioni koostuu joogamatosta, jonka toisella puolella on sänky ja toisella pieni pöytä. Tilan ei tarvitse siis olla mitenkään iso, mutta rauhallinen ja siisti ympäristö auttaa keskittymään. Jos tilaa on, voi tunnelmaa luoda kynttilöillä, Wickström kertoo.

– Harvalla on kotona tilaa seesteiselle jooganurkkaukselle. Harjoitus kannattaa ottaa juuri sellaisena kuin se on, ja nauttia mahdollisuudesta astua hetkeksi matolle.

Joogassa kehitystä tapahtuu nopeasti. Jo pari harjoituskertaa viikossa lisää liikkuvuutta ja rauhoittaa mieltä. Tässä piilee myös harrastuksen viehätyksen salaisuus. Kun harjoitukset tulevat tutuiksi, niitä voi tehdä missä vain, koska vain.

Kokemattomalla joogaajalle kynnys uuden harrastuksen aloittamiselle voi olla korkea. Keho voi tuntua alkuun jäykältä, mutta säännöllisillä harjoituksilla saa nopeita tuloksia.

Kun joogaohjaajan saa omaan olohuoneeseensa kameran välityksellä, kynnys madaltuu. Oman kodin turvassa ei tarvitse pelätä epäonnistumista.

– Livetunneilla läsnäolo välittyy todella hyvin, ja sekä ohjaaja että tunneille osallistuvat saavat tosi hyvän yhteyden. Siinä teknologia unohtuu täysin.

 

Jutun on kirjoittanut toimittaja Outi Karilahti. Linkki alkuperäiseen juttuun: http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/kotona-treenaaminen-on-suositumpaa-kuin-koskaan-lyhytkin-harjoitus-voi-olla-tehokas/6445948